« Bønner og ris | Main | Farvel, Kenya »

Tanzania!

Vi stod som vanlig opp klokka 6 og fikk hivd nedpå litt samosa før vi satte kursen mot Tanzania. Det ble en del sykling på grus/jord/sandvei, men vi kom oss til grensa i 11-tida. Siden vi ikke fant noen bank måtte vi veksle på svartebørsen. Politiet kom springende etterpå og mente vi hadde fått falske penger. Vi gjorde oss klar for et salig styr, men det viste seg heldigvis at det ikke var noe problem likevel. Banken lå etter grensebygget fant vi ut i etterkant, noe de gjerne kunne skilta om. Vi kom oss ut av Kenya uten problemer og etter å ha betalt 50 $ for visumet til Tanzania ble vi stempla inn i landet. Lunsj tok vi på "First & Last Hotel". Det ble bønner og ris, en rett vi kom til å se mye til fremover.

Vi hadde et håp om å nå Arusha samme dag, men på grunn av at halve strekningen bestod av veiarbeid der vi måtte sykle på grus/steiner/sand og vi til dels hadde svært kraftig motvind innså vi før solnedgang at vi ikke kom til å rekke det. Med Kilimanjaro i øst og lite annet i sikte var det ikke godt å si hvor vi skulle tilbringe kvelden. Å sette opp telt var ikke særlig trygt i dette området, så vi trilla inn i en liten landsby med navn Engikaret. Etter å ha spurt oss rundt etter et hotell viste det seg at det ikke var noe overnattingssted i området. Heller ikke en butikk klarte vi å oppdrive, det så ut til at vi måtte slenge oss nedpå grusen og fyre opp stormkjøkkenet. Heldigvis fant vi frem til en pastor som drev en skole i landsbyen. Her fikk vi både et lite hus vi kunne sove i, kjøpe brus i den lokale kiosken, bruke kjøkkenet til å koke opp spagetti og vi fikk til og med kjøtt og poteter av pastoren. Vi er heldige som møter gjestfrihet over alt vi kommer!

Det var en del grus og motvind denne dagen...

...Men vi kom oss til den lille landsbyen Engikaret...

...Fikk se Mt. Meru (4566 moh.) i solnedgang...

...Og hygga oss hos pastoren.

Det var litt tull inne på kjøkkenet...

...Men ute hadde Jørn kontroll.

Det ble god servering...

...Og en hyggelig prat...

...Før vi tok kvelden inne i huset vårt.

Neste dag våkna vi til nydelig utsikt mot Mt. Kilimanjaro, et fjell vi gjerne skulle besteget, men pga. økonomi og tid heller får prøve oss på en annen gang. Vi sa farvel til den hyggelige pastoren og trilla videre sørover. Vi droppa frokosten og tenkte å sykle rett til Arusha og ta det der. På dårlige veier og oppoverbakker tok det sin tid, og da vi endelig var fremme på en restaurant i Arusha var vi både sultne, slitne og møkkete. Men vi fikk spist to pizza hver og koste oss stort med denne luksusen.

Mt. Kilimanjaro (5895 moh.) i bakgrunnen.

Det ble en del grus mot Arusha...

...Men heldigvis også noe asfalt.

Endelig fremme i Arusha!

Neste prosjekt var å finne et overnattingssted. Vi sykla til turistinformasjonen for å få et kart og ble raskt omringa av et dusin guider som ville selge oss turer til Kilimanjaro, Serengeti, osv. Men tre møkkete syklister er vel neppe så lukrativt og vi slapp unna med mye mindre mas enn en gjeng japanske turister som ble forfulgt av en hærskare med selgere. Vi fikk en lokal rapper til å vise oss veien til hotellet og innkvarterte oss der. Som vanlig skulle denne nye "kameraten" vår i etterkant ha masse penger for tjenesten han først sa var gratis, men vi begynner å bli såpass rutinerte på å si nei til folk at det gikk bra. Etter dusjing og ei runde på internettkafeen møtte vi tilfeldigvis noen venner av Jørn: Morten og Tordis. Vi ble totalt syv nordmenn til middag og vi hygga oss med burger og Serengeti-pils.

PrintView Printer Friendly Version

EmailEmail Article to Friend

Reader Comments (2)

Wow-var det helt tilfeldig at dere møtte Morten og Tordis?

06.13.2010 | Unregistered CommenterMari

Ja, jeg maa inroemme at jeg ble temmelig overrasket da foerst Morten snublet inn i resepsjonen paa et hostel hvor jeg tilfeldigvis satt og ventet (selv bodde vi et annet sted) paa noen andre nordmenn vi ble kjent med i Nairobi. Hadde vi ikke vaert der de fem minuttene hadde vi nok aldri moett hverandre!

06.13.2010 | Unregistered CommenterJoern

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:

Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>