« En prat med Rabbi Eyal | Main | Jordan »

Det Lovede Land

Siste kveld i Jordan gledet vi oss alle tre til Israel. Akkurat hva vi hadde forventet er ikke godt å si, men mottakelsen vi fikk her til lands var iallefall ikke den vi hadde håpet på.

Et to kilometer langt minefelt på Israelsk side gikk det forøvrig fin å sykle gjennom.

Vi stod opp like før klokken seks og var klare på jordansk side av grensen da de åpnet klokka syv. Her ble vi møtt med dagens første dårlige nyhet; det var plent umulig å sykle gjennom ingenmannsland over til Israel. Vi tok såklart ikke nei for et nei, men forsøkte å trekke i alle tråder som trekkes kunne. Informasjon om hvorvidt det er mulig å sykle over grenser her i midt-østen er ikke alltid særlig lett å finne ut av, men det viste seg at grensa til Israel var pepret med miner, og hverken norske diplomater, FN-personell eller grenseoffiserer kunne tøye reglene hva gjaldt sykkelpassering. Vi stod derfor igjen med fire alternativer: 1) Sykle ned til Aqaba, helt sør i Jordan, for så å ta ferje over til Egypt. Dette er noe andre syklister som sykler nogenlunde samme rute som oss har gjort tidligere. Ferjeturen tar imidlertid over en time og man "hopper over" et land. 2) Sykle to dager nordover til en internasjonal grenseovergang nord i Jordan for å gjøre et forsøk her. Hverken ambassaden i Amman eller Tel-Aviv kunne imidlertid si noe om hvorvidt vi kunne sykle over denne grensa, og grenseoffiseren ved King Hussein Bridge tvilte på at dette ville gå. 3) Sykle ned til Aqaba og forsøke oss på grenseovergangen her. Informasjonen omkring hvorvidt det gikk an å sykle her var imidlertid like usikker som ved alternativ 3. 4) Ta en buss 4 km gjennom minefeltet i ingenmannsland. Vi valgte bussen. Det var et nederlag, det er ikke til å komme utenom. Vi hadde jo syklet hver eneste meter fra Nordkapp til den israleske grensa, men politiske spenninger i regionen har resultert i vanskelige grenseoverganger selv ikke tre norske syklister klarte å komme utenom.

Etter å ha bestemt oss for å benytte oss av offentlig transport gikk grenseprosedyrene knirkefritt ved jordansk side og vi forlot landet uten å bli stemplet ut. Etter knappe ti minutter på bussen stod vi utenfor porten til Israel. Her gikk ikke alt like enkelt som det vi har blitt vant med. Det var storinnrykk til Israel fra korea denne formiddagen, og hundrevis av asiatere med solhatter kom foran oss i køen. Etter at alt utstyret vårt hadde vært igjennom røntgenmaskinen og vi hadde blitt grundig utspurt av grensevaktene måtte vi pent vente i over tre timer på neste forhørsrunde. Det var ei ukoselig grense. Israelerne var ikke fornøyde med at vi hadde tilbragt hele tre uker i Syria. Mens vi satt der og ventet på at israelsk etterretning skulle bli ferdig med å sjekke hva enn de trodde de var på sporet av tenkte vi på hvordan det må være å bevege seg mellom disse landene dersom man ikke har "riktig" pass, religion eller etnisitet.

Turens første, men langt fra siste Kamel.

En gang etter klokka to, over syv timer etter at grensepasseringen startet var vi endelig inne i Israel, og det med ustemplede pass. Dette med å få innreisestempel og utreisestempel utenom passet var sentralt ettersom vi om ikke lenge skal sykle gjennom Sudan. Etter syv timer på grensa gikk det imidlertid mot kveld og vi befant oss på det laveste punktet på kloden. Herfra skulle vi sykle 1100 høydemeter opp til Jerusalem, og det helst før det ble mørkt.

100 høydemeter unnagjort.

Ikke alle har blitt lovet det samme i Israel.

Vi tok en pust i bakken ved havnivå.

En tre mil lang oppoverbakke gjorde Nordkapptunnelen til et slags barndomsminne, og mens melkesyra godgjorde seg i lårene beskuet vi nybygde, ulovlige israelske bosteninger, beskyttet av militære vaktposter. Palestinerne i området bodde i skur og telt langs veien. Vi kom såklart ikke frem til Davids By før godt utpå kvelden.

Fire taxisjåfører sa at det skulle være mellom 30 og 35 km til Jerusalem. Da vi skulle vært fremme var det plutselig 20 km ekstra i motvind.

Tvilsomme bosetninger i Ma'ale Adumim.

Metusalem!

PrintView Printer Friendly Version

EmailEmail Article to Friend

Reader Comments (14)

Forsto ikke helt det med "stempeler utenfor passet" ift Sudan... kunne du forklart närmere? Håper turen gjennom Israel går greit fra nå.... lykke til!

02.2.2010 | Unregistered CommenterHelena

Det har vaert viktig for oss aa ikke faa jordansk utreisestempel, israelsk innreisestempel, og forhaapentligvis ikke israelsk utreisestempel i passet men paa en papirlapp. Dette ettersom noen land, deriblant Sudan, ikker er saerlig begeistret ovenfor Israel og nekter innreise dersom man har deres stempel i passet.

02.2.2010 | Unregistered CommenterJoern

eg tog an! Men det ser forferdelig tungt ut i Israel. Jeg er faktisk glad det ikke er meg, for første gang siden jeg hørte om diare og blod i bæsjen og sånt! :-) håper dere klarer dere gjennom denne trøblete regionen! Tror faktisk det er godt jeg ikke er med, hadde sikkert sagt til de at de måtte skjerpe seg og så måtte Jonas hente meg ut av et israelsk fengsel eller noe! GOD TUR I det revnende land

02.2.2010 | Unregistered CommenterOdd

Israelska backpackere mener fylla i Tel Aviv skal være episk. Checkitout.

02.3.2010 | Unregistered CommenterSaanre

Oppdatering: Ny kaffemaskine i SV kantina, og kaffen har faktisk blitt bedre! Mer kaffe-smak og mindre eddik-smak. Savner dere gutter!

02.3.2010 | Unregistered CommenterSophie

Sorry gutter! Jeg kom lett inn i Sudan med stempel fra Israel i passet! No problems! Ellers får dere tråkke på da det begynner å bli varmt i Sudan, og jeg har målt hele 40 gr. C allerede! Det er en flott asfaltert vei, lagd av kineserne i fjor, fra Wadi Halfa og sydover til Khartoum, hvor jeg er nå. Det er padde flatt og ørken hele veien til Khartoum. Bruk øynene og se etter noen leirkrukker, som er plassert i åpne skur lags veien. I de er det kaldt vann, som er deilig å helle over seg og eventuelt drikke, hvis man tar sjansen. Vannet er faktisk plassert der for å drikkes av lokalbefolkningen. Ellers er det langt mellom landsbyene, hvor man får kjøpt noe å drikke, så for all del ha nok vann på sykkelen, minst 5 liter hver. Er det noe mer dere lurer på, så bare spør! Jeg setter kursen mot Etiopia på fredag! Hilsen Knut Erling

Aiai, Wedul. Takk for tips og lykke på reisen videre!

02.5.2010 | Unregistered CommenterØyvind

Og godt å høre at tingene går framover hjemme også, Sophie. SV-kantina må jo være klar for Michelin-stjerna snart. Vi hørte forresten mye bra om rave i Tel Aviv, men rakk desverre ikke oppom...

tusen takk for postkort, øyvindsen! de henger på korktavla på hasle-kjøkkenet. (ja, vi har investert i tegnestifter) (eller investert er å ta i; julie knabba de fra Eika). venter spent på kort fra israel!

02.8.2010 | Unregistered Commenterzlata

Hei! Utrolig artig å lese om turen deres! Artikkelen i Eidsvold Blad gjorde meg nysgjerrig på bloggen. Så utrolig mange land dere skal besøke. Det er en spennende reise dere har lagt ut på! Er litt missunnelig på alle opplevelsene, men ikke på den lange sykkelturen gitt. Lykke til videre! Hilsen Ida Sandholtbråten

og takk for kort fra det lovede land!

02.9.2010 | Unregistered Commenterzlata

Hei!
Så spennende å lese, jeg vil være med! Har stått på grenseovergangen fra Jordan til Israel selv, det er sjelden spesielt hyggelig. Må si jeg er glad dere droppet å dra til den lenger nord, de er ikke så mye hyggeligere der.
Håper forresten det går bedre for dere å komme dere inn i Sudan enn det mine erfaringer tilsier. Fikk nylig avvist visumsøknad, så jeg krysser fingrene for dere! De er forholdsvis ålreite på grenseovergangen i Eilat, hvis det er der dere skal krysse til Egypt, så jeg håper dere kommer dere gjennom uten stempel i passet. Fyttirakkern jeg får lyst til å reise altså! Er bare på spesielt gode Norgedager at jeg orker å lese her, blir jo helt nedtrykt av å lese om slike eventyr og sitte i februarvær i Trøndelagen, hehe;)

Lykke til videre, jeg følger med dere!:)

Godt å se at dere holder koken og finner løsninger underveis! Er så imponert over dere!
klem fra Unni

Dere skulle absolutt ha dratt ned til Aqaba, hadde en fantastisk ferie der i romjula :)

10.31.2010 | Unregistered CommenterHelene

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:

Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>